Jesteś tutaj
Home > Zdrowie > 10 najzdrowszych produktów, które należy jeść w ciąży

10 najzdrowszych produktów, które należy jeść w ciąży

co jesc w ciazy zdrowe dziecko

Jedzenie za dwóch może okazać się nie lada wyzwaniem, zwłaszcza gdy opinie na temat tego, co jeść w ciąży są tak podzielone. Czy ryby należy jeść często, czy może mają one za dużo rtęci? Czy trzeba jeść dużo mięsa w trosce o odpowiednią ilość protein, czy może jest ono zbyt tłuste? Czy jajka są zdrowe, czy zawierają zbyt dużo choresterolu?

Poniższy ranking, zbudowany w oparciu o opinie ekspertów żywieniowych, pomoże zrozumieć, co naprawdę warto, a nawet trzeba jeść w ciąży, aby codzienna dieta była jak najzdrowsza i odpowiednio odżywcza zarówno dla przyszłej mamy jak i dla dziecka.

Oto 10 najważniejszych produktów, jakie powinno się jeść będąc w ciąży.

1. Jajka

co jesc w ciazy jajka

Niesamowite, ile dobrego mieści się w tym małym produkcie, który dostarcza zaledwie 90 kalorii. Poza ponad tuzinem witamin i minerałów, jajka dostarczają także protein, tak niezwykle ważnych podczas ciąży. Jajka są także bogate w cholinę, która wspiera prawidłowy rozwój zarodka, zwłaszcza jego mózgu i układu nerwowego. Kobiety z prawidłowym poziomem choresterolu mogą bez obaw spożywać do dwóch jaj na dzień, natomiast te przyszłe mamy, u których poziom choresterolu przekracza normę, zamiast całych jajek powinny zjadać same białka.

2. Łosoś

co jesc w ciazy losos

Łosoś jest nie tylko bogaty w wysokiej jakości białka, ale jest także wyjątkowo bogatym źródłem kwasów omega 3, które dobroczynnie wpływają na rozwój dziecka, zdrowie i samopoczucie mamy. W przeciwności do wielu innych ryb, łosoś zawiera bardzo mało rtęci, która jest szkodliwa dla prawidłowego rozwoju układu nerwowego zarodka. Należy jednak pamiętać, że spożywając nawet ubogie w rtęć ryby, czy to np. łososia, mintaja czy puszkowanego tuńczyka, nie należy przekraczać zalecaje normy – maksymalnie 340 gram na tydzień, tak aby organizm nie wchłaniał zbyt dużo tego szkodliwego pierwiastka.



3. Groch i inne strączkowce

groch fasola proteiny

Wszystkie rośliny strączkowe, czy to fasola, groszek, cieciorka lub soczewica, mają najwięcej białka i błonnika spośród wszystkich warzyw. To, jak ważne jest dostarczanie organizmowi odpowiedniej ilości protein, zostało już wcześniej wyjaśnione. A dlaczego w ciąży trzeba spożywać również błonnik? Praca układu gastronimicznego ciężarnej kobiety zostaje znacznie zwolniona, stwarzając ryzyko występowania zaparć i hemoroidów. Błonnik zapobiega takim problemom, a także pomaga je zwalczać. Ponadto, rośliny strączkowe niezwykle bogate są również w inne składniki odżywcze, min. żelazo, wapno, cynk i tak ważny w ciąży kwas foliowy.

4. Słodkie ziemniaki

co jesc w ciazy slodkie ziemniaki

Pomarańczowawy kolor tym ziemniakom nadają karotenoidy, czyli roślinny pigment, który w ludzkim organizmie przekształca się w witaminę A. I chociaż spożywanie dużej ilości tej witaminy zawartej w produktach zwierzęcych takich jak np. wątroba czy mleko może być szkodliwe, to zupełnie inaczej ma się to z witaminą A pochodzącą z karotenoidów, które przekształcają się w nią tylko wtedy, gdy nasz organizm tego potrzebuje. Zatem nie ma powodu, aby ograniczać spożywanie bogatych w nią owoców i warzyw. Słodkie ziemniaki to także  źródło witaminy C, błonnika i kwasu foliowego.

5. Pełne ziarna

co jesc w ciazy pelne ziarna

Wśród najważniejszych produktów, jakie należy jeść w ciąży, aby dziecko było zdrowe, a mama pełna energii, znajdują się pełne ziarna. Kasza jęczmienna, płatki owsiane, komosa ryżowa to zaledwie kilka z całej gamy zbóż i ziaren bogatych min. w błonnik, witaminę E i selen. Jednym z najbardziej bogatych w składniki odżywcze ziaren jest wsześniej wspomniana komosa ryżowa, która dzięki ogromnej ilości protein zaliczana jest do tzw. super foods. Co ciekawe, do grupy pełnoziarnistych produktów należy również kukurydza i przyrządzany z niej popcorn, jednak przyszłe mamy w trosce o utrzymanie po ciąży atrakcyjne sylwetki nie powinny przesadzać z jego spożywaniem.


6. Orzechy włoskie

co jesc w ciazy orzechy wloskie

Orzechy włoskie to najbogatsze źródło kwasów omega 3 pochodzenia roślinnego, tak ważnych dla zdrowia nas wszystkich, nie tylko kobiet w ciąży. Orzechy włoskie to także smaczne źródło białka i błonnika, które świetnie sprawdza się w roli przekąski o każdej porze dnia, lub jako dodatek wzbogacający smak i odżywczość różnorodnych sałatek. Ponadto, te tak popularne i łatwo dostępne w naszym kraju orzechy zawierają poprawiający pracę mózgu fosfor, a także żelazo, wapno, potas, magnez, cynk oraz witaminy E i B6.

7. Jogurt

jogurt grecki proteiny

Prawdziwy grecki jogurt ma blisko dwa razy więcej białka niż zwykły, i tak jak każdy inny, jest bogaty w wapń, tak istotny element diety ciężarnej kobiety. Jeśli przyszła mama nie przyjmuje wystarczająco dużo wapnia, wkrótce jego zapas, który przecież musi przekazywać dziecku, zostanie wyczerpany i osłabi jej własne kości. Jogurty to jedne z produktów, których nie należy pomijać będąc w ciąży – dzięki nim zapewnia się prawidłowe ukształtowanie szkieletu dziecka bez szkody na zdrowiu matki.

8. Liściaste warzywa

co jesc w ciazy szpinak

Szpinak, jarmuż, rukola i inne liściaste warzywa obfitują w witaminę A, C, K oraz istotny kwas foliowy, a do tego przykładają się do utrzymania prawidłowego wzroku.  Wszystkie spodziewające się maluszka kobiety, a zwłaszcza te, które nie chcą nadprogramowo przytyć w ciąży, powinny jeść sałatki z warzyw zielonolistnych przynajmniej raz dziennie – nie tylko zapewniają one prawidłowy rozwój płodu, ale są także niskokaloryczne.

9. Mięso

co jesc w ciazy mieso

Mięso to bardzo dobre źródło wysokiej jakości białek. Ważne jest jednak, aby zwłaszcza przy kupowaniu czerwonego mięsa, wybierać chude, pozbawione tłuszczu kawałki. Wołowina i wieprzowina są szczególnie wskazane podczas ciąży, gdyż oprócz protein zawierają również cholinę. Należy natomiast unikać wędlin i parówek, chyba że były wcześniej smażone lub gotowane w odpowiednio wysokiej temperaturze. W przeciwnym razie istnieje ryzyko przekazania dziecku wraz ze spożywaną wędliną bakterii, pasożytów, salmonelli czy nawet toksoplazmozy.

10. Owoce i warzywa

co jesc w ciazy warzywa i owoce

Zajadanie się w ciąży owocami i warzywami  każdego rodzaju i koloru, zielonymi, czerwonymi, żółtymi, fioletowymi, zapewnia odpowiednie zróżnicowanie składników odżywczych potrzebnych i mamie i dziecku. Warzywa i owoce z każdej grupy koloru zawierają inne witaminy i minerały. Ale istnieje też inny powód, dla którego warto jeść różne rodzaje owoców – w zaawansowanej ciąży dziecko zaczyna próbować przez wody płodowe tego, co spożywa matka. Zatem jeśli już w swoim łonie przyzwyczai się je do różnorodnych smaków, tym większe szanse na to, że maluch będzie je łatwo akceptował również po narodzeniu.

Teraz już wiesz, co jeść w ciąży, aby dziecko było zdrowe, i abyś Ty czuła się pełna energii.

Top